Iz 45, 1. 4-6; 1 Tes 1, 1-5b; Mt 22, 15-21
1. Farizejska delegacija je očitno bila prepričana, da
bo Jezusa z zvitim vprašanjem dokončno pognala v kozji rog. Diplomatsko so
sondirali teren: vemo, da si resnicoljuben, ne gledaš na osebo. Potem pa vprašanje: ali se sme dajati
cesarju davek, ali ne. Če odgovori
pozitivno, lahko zaženejo vpitje: glejte, izdaja, kolaboracija z okupatorjem
(18 let ječe s prisilnim delom in izguba državljanskih pravic); če odgovori
negativno: zapeljuje naš narod in brani cesarju dajati davke, kot so ga kasneje res tožili pred Pilatom.
2. Jezus mirno prisluhne izzivu, postavi
protivprašanje: čigava je na novcu podoba in napis. Odgovor je kratek in jasen: dajte cesarju, kar je cesarjevega in Bogu kar je Božjega. Opredeli do problema, ki je vedno znova aktualen,
kakšni naj bodo odnosi med duhovnim in svetnim, med Cerkvijo in državo:
- prvi poudarek: njegovo mesijansko kraljestvo, ki ga
oznanja, je duhovno, drugačno od zemeljskih kraljestev, moje kraljestvo ni od tega sveta;
- drugi poudarek: Bog je nad slehernim zemeljskim
vladarstvom; Bog je gospodar zgodovine, ne pusti se pogojevati z okviri, ki mu
jih hoče določati človek; po preroku pove, da je tudi mogočnjak, kot perzijski
kralj Cir, odvisen od njega: jaz sem te prijel za desnico, jaz sem te opasal, ne da
bi me poznal.
- tretji poudarek: duhovno in svetno, Cerkev in država kot izraza teh temeljnih območij človeškega bivanja, sta avtonomni področji, morata drug drugega upoštevati, spoštovati, vzajemno morata prispevati k človekovi blaginji.
3. Zakaj naj bi o tem razmišljali, ali ni to stvar za debate filozofov, zadeva, ki v življenje povprečnega smrtnika sploh ne seže? Pa se z njo srečujemo vsak dan! Res je stvar preteklosti močna prepletenost vere in države, ko je vsak prestopek proti veri kaznovala državna zakonodaja. Še danes pa močno doživljamo nasprotno: vera je izključno zasebna zadeva, porinimo jo v domači kotiček. Božja beseda hoče ovrednotiti eno in drugo, hoče razčistiti naša pojmovanja:
- Gospod da vedeti, da ima tako svetno kot duhovno
svoje pravice in dolžnosti, ki jih drug ne sme kratiti - država nima pravice
posegati v človekovo vest, v njegovo misel, besedo - poudari temeljne
svoboščine civilne družbe;
- država je dolžna pripravljati in izvajati zakone za
dobro človeka, je pa tudi sama podvržena temeljnim moralnim normam, ki jih nima
pravice teptati;
- Cerkev je dolžna poudarjati temeljne človeške in
krščanske vrednote.
Ni komentarjev:
Objavite komentar